Bài giảng Yếu tố con người - Chương 8: Nhân tố con người và an toàn
I. Khoa học về lao động II. Nhân tố con người và vấn đề an toàn III. Các hệ thống an toàn cao
Bạn đang xem trước 20 trang tài liệu Bài giảng Yếu tố con người - Chương 8: Nhân tố con người và an toàn, để xem tài liệu hoàn chỉnh bạn click vào nút DOWNLOAD ở trên
LOGO
Nhân tố con người và an toàn
Chương 8
Nội dung
I. Khoa học về lao động
II. Nhân tố con người và vấn đề an toàn
III. Các hệ thống an toàn cao
IIX.1 Khoa học lao động
 Khoa học lao động là môn khoa học liên ngành 
nghiên cứu tổng hợp sự thích ứng giữa các 
phương tiện kỹ thuật và môi trường lao động với 
khả năng của con người về giải phẫu, sinh lý, tâm 
lý nhằm đảm bảo cho lao động có hiệu quả cao 
nhất, đồng thời bảo vệ sức khoẻ, an toàn cho con 
người
Nội dung nghiên cứu
 Sự tác động giữa người - máy- môi trường.
 Nhân trắc học Ecgonomics với chỗ làm việc.
 Thiết kế không gian làm việc và phương tiện lao 
động.
 Thiết kế môi trường lao động
 Thiết kế quá trình lao động.
 Đánh giá và chứng nhận chất lượng về an toàn lao 
động
Tay quá đầu
Hơn 2 giờ ngày
> 30º
Hơn 2 giờ ngày
Quỳ hay ngồi xổm
Hơn 2 giờ ngày
Kẹp trên 2 pound Cầm trên 10 pound
Lực tay
Hơn 2 giờ ngày
Chuyển động lặp lại nhanh
 Nhiều hơn 4 giờ/ ngày
 Hơn 10 lần/ giờ
 Hơn 2 giờ ngày
Ảnh hưởng lặp lại
 >75 lbs. lần/ ngày
 >55 lbs. > 10 lần/ ngày
 >10 lbs. > 2 lần/ phút
cho > 2 giờ/ ngày
 >25 lbs. (Vai, tay, gối)
> 25 lần/ ngày
Nhấc
30 phút/ ngày (mức cao)2 giờ ngày (mức trung bình)
Rung động tay cao
Vị trí làm việc
Physical/mental 
capability, 
preexisting 
conditions, etc
Noise, 
temperature, 
humidity etc
•Heavy, Frequent, or 
Awkward Lifting
•Pushing, Pulling or 
Carrying Loads
•Working in Awkward 
Postures
•Hand Intensive Work
•Repetitive motions
•Forceful exertions
•Vibration 
Triệu chứng bệnh
Giải pháp
Giải pháp
Giải pháp
Stand close to objects and
feet slightly apart
Keep back straight Use both hands and 
grip with whole hand
Place feet in walking position Take help of others
Tư thế làm việc tốt
Làm việc máy tính - Ngồi tốt
Không tốt
Tốt hơn
Không tốt
Tốt hơn
Không tốt
Tốt hơn
Phân tích công việc
 Biểu đồ xử lý theo luồng: tập trung vào chuyển 
động của người vận hành hay là luồng nguyên vật 
liệu
 Biểu đồ công nhân–máy: tập trung vào thời gian 
hoạt động và nghỉ
 Nghiên cứu về thao tác: thao tác của con người 
trong khi thực hiện công việc
Biểu đồ xử lý theo luồng
Biểu đồ công nhân–máy
Biểu đồ công nhân–máy
Nguyên lý cơ bản cho Nghiên cứu thao tác
IIX.2 HF và vấn đề an toàn
1. Nguyên nhân
 Lỗi của con người
 frustration, 
 sleepiness, 
 misunderstandings and
 memory lapses
Lỗi con người trong chuỗi sự kiện
 Lỗi con người là một vài điểm trong chuỗi sự kiện. 
Vấn đề rộng hơn
 Còn là vấn đề bảo trì và 
việc thực thiện
Những vấn đề hệ thống
 Môi trường làm việc 
 Vật liệu nguy hiểm 
 Ánh sáng
 Lưu giữ phụ tùng không phù hợp 
 Thiếu huấn luyện chính sách bảo trì 
 Giám sát không phù hợp
Tỷ lệ lỗi 
 Soi sót về nhớ: 24%
 Làm vòng (Work-arounds): 23%
 Nhận thức tình huống (Situational 
awareness): 18%
 Sự thành thạo (Expertise): 10%
 Bất cẩn (Action slips): 9%
Các lỗi khác
 Nhầm lẫn về thủ tục
 Hỏng truyền thông
 Sức ép hay sự vội vã
 Sự mệt mỏi
 Bảo vệ hệ thống
 Hoạt động bảo trì
 Thiếu kinh nghiệm
 Thiếu công cụ phụ tùng
 Thiếu huấn luyện mới
Những công việc nguy hiểm
2. Các biện pháp - Phân tích tác vụ
 Xác định một danh sách hoạt động con người 
và liên hệ chúng với công việc của hệ thống 
 Đặc tả mức cung cấp nhân công của hệ thống
 Xác định nhu cầu huấn luyện
 Viết các thủ tục hoạt động
Kiểm tra lỗi hoạt động
 Kiểm tra sự an toàn thiết bị an toàn phòng khi 
người vận hành có hoạt động sai hay không 
hoạt động
 Kiểm tra tải hoạt động phòng khi có những đòi 
hỏi hoạt động đồng thời hay theo trình tự nhanh
 Kiểm tra người vận hành có thể hiểu được thiết 
bị báo động và nguyên nhân rõ ràng
Xem xét những nhân tố ảnh hưởng
 Stress, work procedures, quality of work 
environment
Môi trường làm việc
Giải pháp để xác định nguyên nhân
Designing to 
reduce 
Human Error 
Precursors
Maintainability and 
Operability
Process Operations
and Layout
Automation
Work Environment
Process Control 
and 
Monitoring
C au se a n d E ffe c t D ia g ram
IV R e la te d C om p lic a tio n s
IV R E LAT ED
COM PL IC AT IO N S
EQ U IPM EN TPAT IEN T S
PEO P LEPO L IC IE S
EX PER IEN C E
IN FU S IO N
T EC H N IQ U E
D R ESS IN G
S IT E N EED ED
M ED IC A T IO N S
N EED LES
m on ito r S IT E
cho ic e p rep
d .ca re
d ila tio n
ra te
in se rt o b se rve
d a tin g
ta p in g la be l
c e n tra l d is c
h e p lo c k p e r ip h
ch em o
d .ca re
a n tio b em e rg
ove r
s ize typ e
R IS K F A C TO R S
em e rgve in s
p h ys co n dd ia g
M ED IC A T IO N S
D R E S S IN G
ta p e a n ch o r in g
d o sa g e ra te
k in d s d ilu tio n
T R A IN IN G
C O M P L IA N C E
AC C O U N T AB IL IT Y
unde r
po lic y
te ch
ce rt
k n ow led ge
te ch
po lic ie s
a c tio n d o cum en ta tio n
ob se rv a tio n no tific a tio n
Fishbone Diagram – IV ComplicationsBiểu đồ xương cá
Mô hình nguyên nhân
 Mô hình nguyên nhân
A useful framework 
to use when considering human 
factors issues is the Reason 
model of accident causation
ORGANISATIONAL 
PROBLEMS 
• Learning from warnings 
• Refresher training 
• Fatigue management 
LOCAL PROBLEMS 
• Procedures 
• Tools & equipment 
• Skills & experience 
• Communication UNSAFE ACTS 
• Memory lapses 
• Work-arounds 
• Situational awareness 
• Expertise errors 
• Action slips 
SAFEGUARDS 
• Error tolerance 
• Error capture 
ACCIDENT 
Thủ tục
 Người ta không thích những thủ tục
 Phức tạp
 Không hợp thời
 Không mô tả cách tốt nhất để làm việc
 Thủ tục viết để giúp đỡ người đọc hay để bảo vệ 
người viết
Thủ tục !!!
Huấn luyện
 Cần huấn luyện trong các lãnh vực
 communication, 
 supervision, and 
 dealing with pressure and 
frustration. 
Thiết kế an toàn
Hành vi an toàn
Xác định hành vi an 
toàn và không an toàn
Tạo baseline
Huấn luyện
Quan sát
Feedback
Củng cố
Sắp đặt mục tiêu
Kiểm tra
Thể hiện ở nơi làm việc
 Dùng thiết bị giá thấp để 
chia sẻ thông tin kịp thời 
và chính xác
 Không chỉ là theo dõi 
mà phải cải tiến
 Thông tin htời gian thực.
 DFữ liệu tái chánh và sản 
xuất
IIX.4 Hệ thống an toàn cao
 Hệ thống vận tải
 Hệ thống chăm sóc sức khỏe
 Hệ thống hàng không
 Hệ thống điểu khiển không lưu
 Nhà máy năng lượng
Tai nạn???
1. Font Size
2. Message Clarity
3. Hand correction
4. Material
Thiết kế biển báo
59
 HFG SIGHT DISTANCE Version 0.01
KEY COMPONENTS OF SIGHT DISTANCE 
Introduction 
Sight Distance (SD) is the distance that a vehicle travels before completing a maneuver in response to some roadway 
element or condition that necessitates a change of speed and/or path. Sight Distance is based on two key 
components: 
1) A Reaction Time (RT) required to initiate a maneuver (pre-maneuver phase), and 
2) The time required to safely complete a maneuver (Maneuver Time; MT). 
The reaction time includes the time needed to see/perceive the roadway element, time needed to complete relevant 
cognitive operations (e.g., recognize hazard, read sign, decide how to respond etc.), and time needed to initiate a 
maneuver (e.g., take foot off accelerator and step on brake pedal). 
Maneuver Time includes actions and time required to safely coordinate and complete a required driving maneuver 
(e.g., stop at intersection, pass a vehicle, etc). Typically, a vehicle maintains its current speed and trajectory during 
the reaction time phase, while changing its speed and/or path during the maneuver time phase. 
Design Guidelines 
Sight Distance = Distance traveled while driver perceives, 
makes decisions about, and initiates action
in response to roadway element (RT) 
+ Distance traveled while the driver 
completes an appropriate maneuver
(MT) 
Based Primarily on 
Expert Judgment
Based Equally on Expert Judgment 
and Empirical Data
Based Primarily on 
Empirical Data 
SCHEMATIC SHOWING THE REACTION TIME AND MANEUVER TIME COMPONENTS OF SIGHT DISTANCE 
Sufficient Sight Distance
Insufficient Sight Distance
A
B
Reaction 
Time
Maneuver
Time
Reaction 
Time
Maneuver
Time
Hazard
(2ft high)
Driver’s Eye
(3.5 ft High)
Line of Sight
Diagram A: The hazard is visible to the driver far enough away that there is sufficient distance for the driver to recognize and react to the hazard 
and to complete the maneuver necessary to avoid it. 
Diagram B: Because of the steeper vertical crest, the driver’s sight distance is shorter than in Diagram A making it possible for a hazard to be 
hidden from sight until there is insufficient distance to avoid it. 
*Note: distances not to scale 
5-1 
HFG SIGHT DISTANCE Version 0.01
Discussion 
Before drivers can execute a maneuver, they must first recognize there is a need for some action and decide what that 
action should be. Therefore, this mental activity–perception, cognition, and action planning–precedes an overt vehicle 
control action and takes some amount of time. The reaction time is typically defined as the period from the time the 
object or condition requiring a response becomes visible in the driver’s field to view to the moment of initiation of the 
vehicle maneuver (e.g., first contact with the brake pedal). Although a particular reaction time value (e.g., 2.5 s from 
AASHTO 2004) is used in deriving sight distance requirements for a given design situation, this “reaction time” value 
should not be viewed as a fixed human attribute, since it is influenced by many factors. Some the of the key factors 
that influence reaction time are shown in the table below. 
FACTORS THAT AFFECT THE DIFFERENT COMPONENTS OF REACTION TIME 
 Factor Explanation 
Low contrast (e.g., night) It takes longer to perceive low-contrast objects 
Visual glare Objects are perceived less quickly in the presence of glare 
Older Age Older drivers less sensitive to visual contrast and are more impaired by visual glare (e.g., oncoming headlights) 
Object size /height Smaller objects/text require drivers to be closer to see them 
Driver expectations It takes substantially longer to perceive unexpected objects 
Seeing/ 
Perceiving 
Visual complexity It takes longer to perceive objects “buried” in visual clutter 
Older age Older drivers require more time to make decisions 
Cognitive 
elements Complexity Drivers require more time to comprehend complex information or situations and to initiate more complex or calibrated maneuvers 
Initiating 
Actions Older age 
Older drivers require more time to make vehicle control 
movements and they may be limited their range of motion 
In contrast to the reaction time, the maneuver time is primarily affected by the physics of the situation, including 
vehicle performance capabilities. In particular, tire-pavement friction, road-surface conditions (e.g. ice), downgrades, 
etc. can increase maneuver time or make some maneuvers unsafe at higher speeds. Maneuver time is also affected to a 
lesser extent by driver-related factors (e.g., deceleration profile), but these factors are highly situation specific since the 
maneuvers are very different (e.g., emergency stop, passing, left turn through traffic etc.). These factors are covered in 
more detail in the relevant guideline sections (see GL). 
Design Issues 
It is important to note that although most design requirements are expressed as a design distance, from the driver’s 
perspective the critical aspect is time. It takes time to recognize a situation, understand its implications, decide on a 
reaction, and initiate the maneuver. While this process may seem almost instantaneous to us when driving, it can 
translate into hundreds of feet at highway speeds before a maneuver is even initiated. Speed selection is also critical, 
since the relative speed between the driver and the hazard determines how much distance is traversed in the time it 
takes the driver to initiate and complete the maneuver (see Speed GL). 
Cross References 
Specific types of sight distance (pg. 5-X, 5-X); Greenbook section on calculating sight distance 
Curves, Traffic engineering elements (signs), decision sight distance? (these are not currently included as HFG topics) 
Key References 
None 
5-2
Right-hand page
References
Cross
References
Design
Issues
Discussion
Abbreviated
Handbook Title
(Both Pages)
Abbreviated
Chapter Title
(Both Pages)
Revision 
Version
(Both Pages)
Guideline Title Bar Scale RatingIntroduction
Design
Guideline
Left-hand page
Page Numbers
Figure,
Table, or
Graphic
Biểu mẫu hướng dẫn
60
ICON DESIGN
PARAMETER RECOMMENDATION DO THIS. . . . . .NOT THIS
Figure/Ground
Relationship
Emphasize a clear, stable, and solid
relationship between a symbol and
its background.
Figure
Boundaries
Solid shapes are better than thin line
boundaries or dotted line boundaries
unless the element in question is
depicting action or movement.
Closure
Use closed figures instead of figures
with discontinuous lines, outlines, or
disjointed elements.
Simplicity Icons should be simple with only thenecessary detail included.
Unity All parts of the symbol should beenclosed within a single boundary.
DESCRIPTION EXAMPLE
Common boundary identifies a
group of icons as conveying
warning information.
Icons identified by a common level
of detail and abstraction.
Icons identified by a common
style.
Icons grouped by border,
background, color, and style.
62
A. Well-designed Control Placement B. Poorly-designed Control Placement
•Controls are aligned with forward 
view
•Controls are within fingertip reach
•Higher priority controls are on the 
outside (easier to manipulate)
•Controls can be activated with 
both hands on the wheel
•Controls are coded by location for 
easy identification
Adapted from Reference 6
•Controls are not aligned with the 
forward view (driver must look 
away and down to see controls 
and display)
•Placement requires increased 
glance time
•Controls are partially obscured by 
steering wheel
•Driver must reach to operate 
control
•Controls are poorly or not labeled
•Inappropriate control type for 
on/off switch
An toàn hàng không
Nhận định
 Lỗi của con người (work-arounds, memory 
lapses, situational awareness errors) xuất hiện 
do:
 unclear or poor procedures,
 a lack of equipment or spares, 
 communication breakdowns, 
 time pressure and fatigue. 
Bảo trì an toàn
1. Huấn luyện mới chỉ rõ trong chính sách và thủ tục 
của công ty
2. Đưa ra một chính sách nhiệm vụ để xóa đi những 
rào cản ngăn cản con người ta báo cáo những sự 
cố
Bảo trì an toàn
3. Đưa chương trình quản lý sự mệt mỏi. Những 
người làm việc phải có thời gian ngũ phù hợp, 
cấm làm quá 12 giờ liên tục
4. Huấn luyện HF cho người quản lý và nhân viên
5. Tối tiểu những phiến phức của hệ thống song 
song hay nhiều phức tạp
Hệ thống chăm sóc sức khỏe 
Lỗi hệ thống
Ví dụ hằng ngày
 Đặt xăng trong thùng 
Diesel 
 Xe Chòng chành phía 
về phía truớc khi bắt 
đầu vào số
Ví dụ CSSK
 Do thiếu giường bệnh 
nhân chiếm chỗ sai
 Chữ viết tay đơn thuốc 
không rõ ràng
• Allowing 100 mg to be 
administered if 10 mg was 
ordered
 Ràng buộc chức năng 
 Sự dư thừa
 Sự đơn giản
 Tiêu chuẩn 
 Tự động hóa
 Cải thiện xử lý tay
 Cải thiện truy cập thông tin
 Giảm sử dụng trí nhớ
Các giải pháp HF
Hệ thống hiệu quả
Error stopped, 
no Accident occurs.
Develop systems and processes to prevent 
errors/accidents from happening and that 
can manage them when/if they occur
Đưa hệ thống đến mức an toàn
 Để điều tra lỗi cần phải được báo cáo
Nếu chúng ta không biết về nó chúng ta không 
thể điều tra nó và chúng ta không thể sữa nó
Rào cản báo cáo
 Văn hóa trừng phạt 
 Không biết gì để báo cáo
 Thời gian 
 Hệ thống báo cáo phức tạp
 Feed-back nghèo nàn cho những sự kiện được báo 
cáo
 Tin rằng “reporting doesn’t make any difference”
 Tin rằng “work-arounds” là cách thức thông thường 
của nghiệp vụ
Học từ sự kiện bất lợi
 Xác định ‘near misses’
 Một lỗi mà xuất hiện ở một nơi nào đó trong qui 
trình không đuợc vươn tới bệnh nhân
 Một lỗi mà đưa đến một tai nạn
 Có thể tái diễn sự kiện này làm cho một nbệnh 
nhân khác rủi ro trong tương lai
•Incidents have been reported of air sucked in to the line from Y-ports of extension 
sets used with syringe pumps. 
•Risk: air bubbles being pumped into the patient.
•The incidents have occurred with Wescott extension sets fitted with Y-ports.
•They have arisen since Wescott changed from a non-vented to a vented cap on the 
Y-port.
•Potential problem recognised March 2010
•July 2010
•PCA attached to central venous catheter
•Patient on CVVH
•Air entrained as above
•Massive air embolus results in dense hemiplegia 
Vented cap on Y-port.Air bubble in line
Thay đổi văn hóa
 Loại trừ suy nghĩ “hỗ thẹn và khiển trách”
 Chấp nhận nhân viên điều trị có thể gây ra lỗi và 
xây dựng hệ thống hỗ trợ họ
 Khuyến khích một văn hóa an toàn ở nơi người 
ta nói thẳng
 Học từ lỗi và “near-misses”
LOGO
?????
Thank you
            
        
    

